Miért csak a CO2

A közlekedés károsanyag kibocsátásánál szinte csak a CO2 kibocsátás mértékéről, annak csökkentéséről olvashatunk, beszélhetünk, miközben a járművek kipufogógázának károsanyag kibocsátása soktényezős.

CO2 kibocsátás

A károsanyag kibocsátásnál az egészségünkre közvetlen negatív hatással legkevésbé a széndioxid gáz rendelkezik, hiszen természetes összetevője a légkört alkotó gázoknak (0,03%).

A dízel járműveknél említik a szállópor, a korom és a Nitrogénoxid összetevők negatív, egészségre gyakorolt hatását.

Nem esik szó, vagy csak elvétve az egészségre káros, karcinogén, rákkeltő összetevők jelenlétéről. Nevezetesen rákkeltők a teljesség igénye nélkül:

összetevő                   benzinmotor         dízelmotor

Nitrogénoxidok (NOx)

500–3000 ppm

200–5000 ppm

rákkeltő

Szénhidrogének (CmHn)

100–10000 ppm

10–500 ppm

rákkeltő

Aldehidek (R-CHO)

0–200 ppm

0–50 ppm

rákkeltő

Korom

0–2 mg/m3

10–11000 mg/m3

rákkeltő

Benzpirén

10–20 µg/m3

0–10 µg/m3

igen erős rákkeltő

a fennti táblázat forrása

Az elektromos járművek üzemeltetésével kapcsolatban még nem találtam olyan tárgyilagos összehasonlítást, melyik teljeskörűen adatokat tartalmazna a belsőégésű motorkkal üzemelő járművekről.

S itt arra gondolok, hogy ne csak az akkumulátorok előállításának ökológiai lábnyomát emeljük ki, hanem vegyük figyelembe a az üzemanyagok előállítását a kutatástól, kitermeléstől, előállításától indulva.

Olyen összehasonlítással még nem találkoztam, amely a teljes vertikumot tárgyilagosan mutatná be, ha egyáltalán lehet-e?, illetve érdeke lehet-e bizonyos érdekköröknek?

Próbáljunk meg érzelmek nélkül, ha lehet egyáltalán e témában, párbeszédet folytatni.

Vissza az előző oldalra

Hozzászólások

Még nem szólt hozzá senki. Véleményed, kérdésed van?! Légy Te az első, írj!

Szólj hozzá Te is!

Ellenőrző kód:

A moderálási irányelveket elfogadom

Ugrás fel