A közlekedés károsanyag kibocsátásánál szinte csak a CO2 kibocsátás mértékéről, annak csökkentéséről olvashatunk, beszélhetünk, miközben a járművek kipufogógázának károsanyag kibocsátása soktényezős.
A károsanyag kibocsátásnál az egészségünkre közvetlen negatív hatással legkevésbé a széndioxid gáz rendelkezik, hiszen természetes összetevője a légkört alkotó gázoknak (0,03%).
A dízel járműveknél említik a szállópor, a korom és a Nitrogénoxid összetevők negatív, egészségre gyakorolt hatását.
Nem esik szó, vagy csak elvétve az egészségre káros, karcinogén, rákkeltő összetevők jelenlétéről. Nevezetesen rákkeltők a teljesség igénye nélkül:
összetevő benzinmotor dízelmotor
Nitrogénoxidok (NOx) | 500–3000 ppm | 200–5000 ppm | rákkeltő |
Szénhidrogének (CmHn) | 100–10000 ppm | 10–500 ppm | rákkeltő |
Aldehidek (R-CHO) | 0–200 ppm | 0–50 ppm | rákkeltő |
Korom | 0–2 mg/m3 | 10–11000 mg/m3 | rákkeltő |
Benzpirén | 10–20 µg/m3 | 0–10 µg/m3 | igen erős rákkeltő |
a fennti táblázat forrása
Az elektromos járművek üzemeltetésével kapcsolatban még nem találtam olyan tárgyilagos összehasonlítást, melyik teljeskörűen adatokat tartalmazna a belsőégésű motorkkal üzemelő járművekről.
S itt arra gondolok, hogy ne csak az akkumulátorok előállításának ökológiai lábnyomát emeljük ki, hanem vegyük figyelembe a az üzemanyagok előállítását a kutatástól, kitermeléstől, előállításától indulva.
Olyen összehasonlítással még nem találkoztam, amely a teljes vertikumot tárgyilagosan mutatná be, ha egyáltalán lehet-e?, illetve érdeke lehet-e bizonyos érdekköröknek?
Próbáljunk meg érzelmek nélkül, ha lehet egyáltalán e témában, párbeszédet folytatni.
Hozzászólások
Még nem szólt hozzá senki. Véleményed, kérdésed van?! Légy Te az első, írj!